Partneři webu

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner





Svaz pekařů a cukrářů v ČR, z.s.

Drahobejlova 2215/6, 190 00 Praha 9
IČ: 152 70 106

Tel.: 266 199 200 - 4 Fax: 266 199 209
e-mail: info@svazpekaru.cz


  
  





Národní soutěž Chléb roku 2017 zná své vítěze!

(Pardubice, 8. června 2017)

Prestižní národní soutěž „Chléb roku“, která se uskutečnila 8. června v Pardubicích v rámci tradiční pekařské slavnosti „Dny chleba“, zná své letošní vítěze. Nejlepší chléb z průmyslové pekárny v kategorii „Konzumní chléb “ upekli v pekárně BEAS, Choustníkovo Hradiště. Vítězem v kategorii „Řemeslný chléb“ se stal výrobek z pekařství MaJa, Dolní Dunajovice. Vítězem volné kategorie na trhu stále oblíbenějších chlebových specialit „Chléb bez hranic“ se stali pekaři z firmy PECUD, Žandov. Zástupci mladé generace – studenti potravinářské školy Pardubice vybrali svůj nejoblíbenější chléb z pekárny ENPEKA, Žďár nad Sázavou.

Největší pekařská akce v zemi
Tradiční pekařskou slavnost Dny chleba každoročně pořádá Svaz pekařů a cukrářů v ČR. V rámci 23. ročníku se akce v Pardubicích, městě potravinářů, zúčastnilo přes 400 potravinářských odborníků a pozvaných hostů.
Dny chleba se od skromných začátků vyprofilovaly v prestižní akci, staly se místem setkávání odborníků, výměny zkušeností a hledání cest a způsobů, jak vyrobit a nabídnout spotřebiteli co nejkvalitnější chléb a další pekařské výrobky. Součástí akce byla vedle národní soutěže Chléb roku výstava dodavatelů pekárenského oboru a odborný seminář zaměřený na nové trendy výroby chleba v 21. století. Akt svěcení chleba – „Božího daru“ celebroval na zahajovacím ceremoniálu generální vikář Královéhradecké diecéze Mons. Josef Socha. Osvětovou akci na podporu kvalitních tuzemských potravin a českého chleba finančně podpořilo Ministerstvo zemědělství ČR.
Již poosmé se prestižní akce pekařů i samotná soutěž uskutečnily ve strategickém partnerství s jedním z největších hráčů na maloobchodním trhu, společností Tesco. Výrobci a obchod se spojili a společně propagují kvalitní chléb a snaží se jej nabídnout co největšímu množství spotřebitelů. Řada členů pekařského cechu úspěšně využívá při prodeji svých výrobků získaná ocenění Chléb roku či Chléb vynikající kvality. Tato označení jsou pozitivně vnímána spotřebiteli, protože v obchodech podle této značky velmi snadno rozliší vysoce kvalitní chléb od standardního.

Roste poptávka po kvalitním chlebu
V Pardubicích se utkalo celkem 70 soutěžních chlebů od pekařských firem z celé ČR. Nejvíce přihlášených vzorků bylo v kategorii „Řemeslný chléb roku“, což odpovídá trendu na trhu – se zvyšující se koupěschopností obyvatel roste poptávka po kvalitním kvasovém chlebu, vícezrnných a celozrnných produktech přinášejících konzumentům zdravotní benefity a speciálních druzích chleba zacílených na určitý segment spotřebitelů.
Kvalitu soutěžních chlebů hodnotilo v každé kategorii 7 zkušených pekařských odborníků, kteří úspěšně prošli certifikací pro posuzovatele senzorické analýzy pekařských výrobků. V propracovaném 100 bodovém schématu hodnocení komisaři posuzovali senzorické parametry chleba: vzhled, tvar a objem chleba, kůrka, střídka, vůně a zejména chuť, jež je při hodnocení nejdůležitější.
Na trhu u nás stále velká část zákazníků preferuje nízkou cenu, ale postupně se zvyšuje poptávka po kvalitnějších výrobcích ve vyšší cenové kategorii. Za vyšší kvalitu jsou zákazníci ochotni si připlatit, požadují kvalitní, chutný výrobek s určitou přidanou hodnotou. Prosazují se bohatší receptury i regionální speciality - chléb přitahuje vůní a čerstvostí, cenu lidé řeší až na druhém místě. Faktory, které ovlivňují zákazníky při nákupu chleba, jsou dle šetření poradenské společnosti KPMG následující: 44 % Kvalita výrobku (postupně roste), Cena 30 % (důležitost ceny každý rok klesá o 2 %), Složení výrobku 18 % (zákazník zkoumá nutriční hodnoty a řeší éčka), Výrobce a země původu 8 %.

Chléb je u nás levnější než 1€
V České republice se ročně vyrobí okolo 300 tis. tun chleba. Spotřeba chleba se dle údajů ČSÚ po mnohaletém poklesu zastavila na úrovni 40 kg na osobu a rok. Důvodem zastavení poklesu spotřeby je bohatá nabídka chlebového sortimentu v obchodech, výživová jedinečnost této potraviny a také přesun preferencí spotřebitelů od pšeničného pečiva směrem k chlebu z důvodu šíření mýtů o škodlivosti lepku v médiích. Každý Čech ročně utratí za chléb v průměru necelých 1 000 Kč.
Výrobní cena chleba (15,42 Kč dle ČSÚ v 4/2017) je podle mínění pekařů velmi nízká, neodpovídá jeho hodnotě a v řadě případů neumožňuje pokrýt náklady na výrobu. Spotřebitelská cena chleba stagnuje prakticky od roku 2007 a zákazník dle ČSÚ zaplatí za 1kg chleba v obchodě necelých 25,- Kč. Podle šetření Eurostatu je český chléb 5. nejlevnější v EU, jeho cena nedosahuje ani úrovně 1€, levnější je pouze na Balkáně. „Nízká cena neumožňuje pekařům investovat do rozvoje, řádně odměňovat zaměstnance ani získávat pro pekařské řemeslo mladé adepty. Přitom výroba chleba vyžaduje vysokou odbornost a kvalifikaci a je ‚Královskou pekařskou disciplínou‘ a zároveň prestižní záležitostí pro každého výrobce. Většina pekáren v naší zemi má z důvodu nízkých cen existenční problémy. Nízké ceny chleba a pečiva způsobují, že krachují zejména řemeslné pekárny, což může vést v budoucnu k ochuzení trhu. Obchodní řetězce, ve kterých se prodává přes polovinu produkce, by měly preferovat více kvalitu chleba než nízkou cenu, aby výrobci nebyli nuceni opouštět tradiční technologie, které jsou náročnější na čas a kvalifikaci pekařů,“ komentuje současnou situaci předseda Svazu pekařů Jaromír Dřízal.

Český chléb je naše „rodinné stříbro“
Dle zjištění agentury na průzkum trhu GfK Czech roste prodej chleba zejména v malých a specializovaných prodejnách. Nejvíce se chléb nakupuje v malých a specializovaných obchodech – celkem 44 %. Zákazníci nakupují v hypermarketech 21 %, supermarketech 19 % a diskontech 14 % pekařských výrobků.
Dvě třetiny populace (častěji však hospodyňky) si všímají informace o dopékání pečiva ze zmrazených polotovarů v marketech. Tato informace je motivující pro nákup u 30 % populace, 84 % spotřebitelů preferuje při nákupu čerstvý, nebalený chléb.
Dle odborníků na výživu je kvalitní, dobře propečený kvasový chléb zdraví velmi prospěšný. Chléb tvoří základ výživové pyramidy a výživoví poradci na něm oceňují řadu pozitiv: jde o významný zdroj bílkovin vitamínů řady B, železa, vápníku a vlákniny, jíž je v naší stravě nedostatek. Vláknina působí aktivně proti civilizačním chorobám, snižuje hladinu cholesterolu a je prevencí cukrovky. Při výběru chleba by měli mít spotřebitelé na zřeteli, jaký druh a složení je nejvhodnější pro jejich zdravotní potřeby. „Český chléb je naše „rodinné stříbro“, které bychom si měli udržovat i do budoucna. Národní soutěž Chléb roku je velmi důležitá, protože soupeření pekařů přispívá k růstu kvality, udržení gastronomických tradic a poskytuje spotřebitelům možnost zakoupit si chléb té nejvyšší kvality. Nezapomínáme ani na osvětu spotřebitelů a spustili jsme pro ně speciální web o chlebu www.chlebnasvezdejsi.cz“, uzavírá Jaromír Dřízal.

Svaz pekařů a cukrářů v České republice, z.s. je významné potravinářské profesní sdružení, které hájí zájmy a podporuje činnost firem podnikajících v pekařském a cukrářském oboru. V současné době sdružuje 120 členů - pekáren a cukráren, dodavatelů strojního zařízení, surovin a služeb pro tyto obory a potravinářských škol. Více informací na www.svazpekaru.cz. Podrobné informace o fenoménu „chléb“ naleznete na osvětovém webu: www.chlebnasvezdejsi.cz

Kontakt:
Ing. Jaromír Dřízal, předseda svazu, tel.: 602 246 848, e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

 




Copyright